Aktualności

Według ETSC, Komisja Europejska otwiera drzwi dla szarego importu pojazdów, które nie spełniają europejskich norm bezpieczeństwa

Opracowany przez Komisję Europejską projekt aktualizowanej listy minimalnych wymagań technicznych otwiera drzwi do importu pojazdów, które nie spełniają europejskich norm bezpieczeństwa.

W ostatnich latach nastąpił wzrost importu amerykańskich pojazdów, ponadgabarytowych pick-up-ów (min. Dodge Ram, Ford F-150) oraz samochodów osobowych, które stanowią tzw. „szara strefa importu”. Przed dopuszczeniem do ruchu pojazd, importer – osoba prywatna lub wyspecjalizowany sprzedawca musi uzyskać świadectwo „indywidualnej homologacji pojazdu”. Pojazdy w stylu amerykańskim nie spełniają wymagań w zakresie bezpieczeństwa, które obowiązują każdy nowy typy sprzedawany od lipca 2022 r. w UE.

Zgodnie z projektem KE sprowadzane do UE auta nie będą musiały spełniać długiej listy wymagań technicznych, które poprawiają bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale też pieszych i rowerzystów i innych użytkowników drogi, mają istotny wpływ na realizację przyjętej Wizji Zero śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do 2050 r. w UE.

Wymagania dotyczące wyposażenia pojazdów wprowadzanych na rynek unijny od lipca 2022 roku, w przypadku pojazdów amerykańskich nie będą obowiązywać dla następujących systemów, gdyż na liście wyłączeń są:

  • Zaawansowane ostrzeżenie o rozproszeniu uwagi kierowcy
  • Zaawansowane hamowanie awaryjne wykrywające pieszych i rowerzystów
  • Ułatwienie montażu blokady alkoholowej
  • Wspomaganie hamowania
  • Ostrzeżenie o senności i skupieniu kierowcy
  • System połączeń alarmowych eCall
  • Awaryjne utrzymywanie pasa ruchu
  • Rejestratory danych zdarzeń
  • Inteligentne wspomaganie prędkości
  • Ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu
  • Kontrola stabilności

 

Przeprowadzane w UE testy zderzeniowe dla oceny bezpieczeństwa pieszych nie są praktyką na innych rynkach. Dlatego bezpieczeństwo pieszych w UE może być zagrożone, jeżeli tego typu duże pojazdy będą poruszać się po naszych drogach.

Więcej informacji na stronie European Road Safety Council

Skip to content