Uczestnicy ruchu drogowego będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków stanowią duże zagrożenie. Statystyki wskazują, że 25% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w UE ma związek z alkoholem. Na stronach Komisji Europejskiej ukazały się dwie pozycje: Alcohol and Drugs Thematic Report oraz Alkohol and Drugs Safety Performance Indicator (SPI). Raport ERSO na temat udziału alkoholu i narkotyków w ruchu drogowym wskazuje, że kierowcy będący pod wpływem alkoholu są 15 razy bardziej narażeni na uczestniczenie w wypadkach ze skutkiem śmiertelnym niż kierowcy trzeźwi.
Inne wnioski przedstawione w raporcie to:
– prawdopodobieństwo i ryzyko zdarzenia drogowego zależą od rodzaju zażywanego środka odurzającego. Ryzyko wzrasta 5 krotnie po zażyciu amfetaminy, mieszanki różnych narkotyków lub w połączeniu z alkoholem,
– szacuje się, że od 1,5 do 2% kilometrów przejechanych w UE jest pokonywanych przez kierowców, którzy mają poziom alkoholu we krwi wyższy niż dopuszczalny prawem
– liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach z udziałem alkoholu spada szybciej niż z innych przyczyn.
Do skutecznych działań zaradczych wpływających na zmniejszenie liczby wypadków z udziałem alkoholu należą:
– uregulowania prawne, egzekwowanie przepisów i nadzór policji,
– tworzenie alternatywnych środków transportu,
– kampanie uświadamiające i promocja pozytywnych wzorców zachowań w ruchu,
– kursy reedukacyjne w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałaniu narkomanii,
– blokady alkoholowe oraz systemy urządzeń pokładowych uniemożliwiające jazdę osobom pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
Zgodnie z polityką UE w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2021–2030 wyznaczono cel polegający na ograniczeniu o 50% liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych. Przepisy ruchu drogowego i ich nadzór, w tym w zakresie dopuszczalnej ilości alkoholu u kierowcy są w dużej mierze regulowane wewnątrz państw członkowskich. Jednak w 2001 roku Komisja Europejska wydała zalecenie w sprawie maksymalnego, dopuszczalnego poziomu alkoholu we krwi dla kierowców pojazdów silnikowych, w którym rekomendowała między innymi obniżenie dopuszczalnego poziomu alkoholu we krwi dla początkujących kierowców. W marcu 2023 roku Komisja Europejska w ramach przeglądu unijnej dyrektywy w sprawie praw jazdy zaproponowała, by w całej UE wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy w zakresie prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Jest to obecnie przedmiotem negocjacji z Radą i Parlamentem Europejskim.
Niniejszy raport przygotowany przez Komisję Europejską jest przykładem prowadzonych starań na rzecz promowania bezpiecznej mobilności w UE. W przygotowaniu są inne publikacje Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a każda z nich koncentruje się na kluczowym temacie brd.
Więcej informacji na stronach KE:
Pliki do pobrania: