Opracowany przez Komisję Europejską projekt aktualizowanej listy minimalnych wymagań technicznych otwiera drzwi do importu pojazdów, które nie spełniają europejskich norm bezpieczeństwa.
W ostatnich latach nastąpił wzrost importu amerykańskich pojazdów, ponadgabarytowych pick-up-ów (min. Dodge Ram, Ford F-150) oraz samochodów osobowych, które stanowią tzw. „szara strefa importu”. Przed dopuszczeniem do ruchu pojazd, importer – osoba prywatna lub wyspecjalizowany sprzedawca musi uzyskać świadectwo „indywidualnej homologacji pojazdu”. Pojazdy w stylu amerykańskim nie spełniają wymagań w zakresie bezpieczeństwa, które obowiązują każdy nowy typy sprzedawany od lipca 2022 r. w UE.
Zgodnie z projektem KE sprowadzane do UE auta nie będą musiały spełniać długiej listy wymagań technicznych, które poprawiają bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale też pieszych i rowerzystów i innych użytkowników drogi, mają istotny wpływ na realizację przyjętej Wizji Zero śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do 2050 r. w UE.
Wymagania dotyczące wyposażenia pojazdów wprowadzanych na rynek unijny od lipca 2022 roku, w przypadku pojazdów amerykańskich nie będą obowiązywać dla następujących systemów, gdyż na liście wyłączeń są:
- Zaawansowane ostrzeżenie o rozproszeniu uwagi kierowcy
- Zaawansowane hamowanie awaryjne wykrywające pieszych i rowerzystów
- Ułatwienie montażu blokady alkoholowej
- Wspomaganie hamowania
- Ostrzeżenie o senności i skupieniu kierowcy
- System połączeń alarmowych eCall
- Awaryjne utrzymywanie pasa ruchu
- Rejestratory danych zdarzeń
- Inteligentne wspomaganie prędkości
- Ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu
- Kontrola stabilności
Przeprowadzane w UE testy zderzeniowe dla oceny bezpieczeństwa pieszych nie są praktyką na innych rynkach. Dlatego bezpieczeństwo pieszych w UE może być zagrożone, jeżeli tego typu duże pojazdy będą poruszać się po naszych drogach.
Więcej informacji na stronie European Road Safety Council