W 2023 roku zanotowano najmniejszą liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych od 1983 r., odkąd zbierane są dane. Wg wstępnych danych w 2023 r. na ulicach w stolicy życie straciło 27 osób, z których 9 to piesi (w porównaniu do 45 z 2013 roku). Co trzecia osoba, która zginęła była pieszym, a co czwarta motocyklistą.
Najliczniejszą grupę uczestników ruchu drogowego, która straciła życie w wypadkach w 2023 stanowili motocykliści (liczba ofiar śmiertelnych wśród motocyklistów nie zmienia się od lat, lecz z powodu zmniejszającej się ogólnej liczby wypadków śmiertelnych, stanowią coraz większy jej odsetek).
Wśród 9 zabitych pieszych: 4 osoby zignorowały czerwone światło na przejściu z sygnalizacją (z winy 2 pieszych i 2 kierowców); 2 osoby straciły życie na przejściu bez sygnalizacji, a 2 pieszych przechodziło w niedozwolonym miejscu, 1 osoba straciła życie na przystanku tramwajowym.
Najczęstszą przyczyną wypadków jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu czy nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych.
Warto zauważyć, że w Warszawie nie ma już „czarnych punktów”, a coraz większa liczba tragicznych wypadków to zdarzenia nietypowe.
Systematyczna poprawa bezpieczeństwa w stolicy to niewątpliwie efekt przyjętej ponad dekadę temu strategii Wizji Zero ofiar śmiertelnych wypadków drogowych oraz szeregu prac podejmowanych przez ZDM w celu ograniczenia skutków wypadków drogowych. Należą do nich działania inżynierskie jak budowa nowych i przebudowę istniejących przejść dla pieszych, a także informacyjno- edukacyjne zwiększające świadomość uczestników ruchu na temat poprawnego zachowania na drodze.
Więcej informacji na stronie ZDM: Bezpieczniej na ulicach w Warszawie – Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie (zdm.waw.pl)