Wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych stanowią mniej niż 1% wszystkich wypadków komunikacyjnych. W pierwszych pięciu miesiącach 2023 r. na przejazdach i przejściach w poziomie szyn, doszło do 82 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, w których zginęły 24 osoby, a 5 zostało ciężko rannych.
Ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, ignorowanie opadających rogatek, omijanie slalomem zamkniętych półrogatek, to najczęstsze przyczyny tragicznych zdarzeń. Wciąż zbyt wiele osób uważa, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory.
Każdy błąd na torach może mieć nieodwracalne skutki.
Każde takie zdarzenie przynosi straty.
Mając to na uwadze, od 2005 roku, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A prowadzi cykliczną kampanię społeczną “Bezpieczny Przejazd”, której podstawowe założenia to:
- podnoszenie świadomości nt. zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych;
- zwrócenie uwagi na konieczność przestrzegania przepisów ruchu drogowego;
- minimalizacja liczby zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu ludzi na przejazdach kolejowo-drogowych oraz terenach kolejowych;
- kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych.
Akcji towarzyszy wiele działań wspierających powyższe założenia, np. #ŻółtaNaklejkaPLK, #AmbasadorBezpieczeństwa.
Elementem tegorocznej akcji były pokazy: prawidłowego zachowania kierowców pojazdu, który utknął między rogatkami, prezentacja wyłamania rogatki oraz zderzenie lokomotywy z SUV-em – symulacja akcji ratunkowej z udziałem służb.
Materiały z tego wydarzenia dostępne są na stronie internetowej kampanii bezpieczny-przejazd.pl