Firma DEKRA opublikowała raport, z którego wynika, że około 175 000 osób w wieku od 15 do 24 lat zginęło w wypadkach drogowych na całym świecie. Szacuje się, że jest to 15 % wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 2019 r. 80 % z nich stanowili młodzi mężczyźni.
Aby obniżyć te liczby, konieczne jest podjęcie działań w wielu obszarach. Rozwój technologii pojazdów oraz infrastruktury drogowej powinien być tak samo priorytetem, jak zwiększona świadomość zagrożeń ze strony wszystkich użytkowników dróg.
Badania zagrożeń prowadzone przez WHO oraz organizację Youth for Road Safety pokazały, że każdego roku na świecie umiera więcej młodych ludzi w wieku od 15 do 29 lat w wypadkach drogowych niż w przypadku zachorowań na HIV/AIDS, malarii, gruźlicy, czy w wyniku samobójstwa. Chociaż całkowita liczba zabitych lub ciężko rannych osób w tej grupie wiekowej w ruchu drogowym spadła w ciągu kilku ostatnich lat, nadal jest znacznie powyżej średniej porównując wskaźnik zabitych w odniesieniu do liczby mieszkańców w poszczególnych grupach wiekowych. Młodzi ludzie najczęściej uczestniczą w wypadkach jako kierowcy i pasażerowie samochodów i motocykli.
Czynniki ryzyka wypadku z udziałem młodych kierowców zostały już dawno określone i należą do nich: nadmierna prędkość, zbytnia pewność siebie, wpływ alkoholu i narkotyków, rozproszenie uwagi, niezapinanie pasów bezpieczeństwa i jazda na motocyklu bez kasku. Jeśli początkujący kierowcy poruszają się po mniejszych drogach w terenie niezabudowanym z węższymi promieniami zakrętów – być może za kierownicą starszego pojazdu z potencjalnymi jego wadami technicznymi –ryzyko wypadku wzrasta wielokrotnie.
W celu wdrożenia skutecznych środków zaradczych, które są trwałe w perspektywie długoterminowej, konieczne jest podjęcie wysiłku przez różne instytucje i organizacje. Technologia pojazdów, infrastruktura drogowa, ustawodawstwo, kontrola ruchu drogowego, edukacja w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego wraz z kampaniami towarzyszącymi, nauka jazdy, oraz dalsze środki w zakresie zapobiegania i minimalizowania skutków wypadków to kluczowe czynniki. Nie należy również zapominać o okresowym przeglądzie pojazdu, aby zapewnić sprawność mechaniczną i elektroniczną systemów bezpieczeństwa pojazdów. Pomimo wszystkich tych środków, to młody kierowca ma największy wpływ na potencjalne wystąpienie wypadku, również w przyszłości.
Młodym ludziom brakuje doświadczenia w ruchu drogowym. Na przykład ich roczny przebieg samochodem to często tylko kilka tysięcy kilometrów. Badania zlecone przez firmę DEKRA, pokazały na przykład, że 40 % kierowców w wieku od 18 do 24 lat przejeżdża średnio
mniej niż 5000 kilometrów rocznie, a 25 % między 5000 a 10 000 kilometrów. Brak doświadczenia w prowadzeniu pojazdu powoduje, że w wielu sytuacjach młodzi kierowcy nie reagują odpowiednio w porównaniu do doświadczonych kierowców. Ci drudzy wyrażają swoją irytację z tego powodu, zbyt blisko jadąc lub głośno trąbiąc. 84 % 18- 24-latków w ankiecie chciałoby widzieć mniej agresywne zachowanie innych kierowców. Oczywiście takie zachowanie może także być obserwowane wśród młodych użytkowników dróg.
Dla młodych kierowców powinien obowiązywać całkowity zakaz spożywania alkoholu. Wieloetapowy proces pozyskiwania prawa jazdy, który sprawdził się w większości krajów, powinien obowiązywać we wszystkich pozostałych. Tylko przejrzysty, znormalizowany,
i wysokiej jakości teoretyczny i praktyczny egzamin na prawo jazdy, niezależny od szkoły nauki jazdy może zagwarantować niezbędny standard jakości w szkoleniu kierowców. W związku z tym, że wielu młodych kierowców umiera w wypadkach na drogach pozamiejskich, głównym celem powinno być wprowadzenie wybaczających dróg wraz z obszarem przydrożnym.
Więcej informacji: