Aktualności

Hulajnogi elektryczne, zalecenia, wynik badań z Finlandii

Hulajnogi elektryczne stały się bardzo ważnym tematem będącym przedmiotem zainteresowania ekspertów bezpieczeństwa ruchu drogowego w różnych krajach.

Hulajnogi elektryczne to coraz bardziej popularny środek transportu, a powszechny ich widok na naszych ulicach nikogo już nie dziwi. System wypożyczalni e-hulajnóg ruszyły w Europie od 2018 r. Prywatni nabywcy zaczęli masowo je kupować, np. we Francji w 2021 r. sprzedano ich ponad 900 000 sztuk, a w Wielkiej Brytanii import do listopada 2022 r. wyniósł ponad 1. 3 miliona (prywatne hulajnogi elektryczne są nielegalne na drogach publicznych). oraz w skali międzynarodowej. Ostatnio ukazały się dwa raporty dotyczącego tego temat.

Pierwszy z nich został opracowany przez Europejską Radę ds. Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) oraz Parlamentarną Radą Doradczą ds. Bezpiecznego Transportu (PACTS) w oparciu o dane z Europy i spoza, w tym badania szpitalne oraz testy bezpieczeństwa pojazdów. Raport koncentruje się na poprawie bezpieczeństwa użytkowania najszybciej rozwijającego się środka transportu jakim jest hulajnoga elektryczna w szeroko rozumianym pojęciu mikro mobilności.

Obecnie przepisy dotyczące korzystania z e hulajnóg różnią się w poszczególnych krajach UE, a różnice dotyczą minimalnego wieku osoby korzystającej z hulajnogi, maksymalnej mocy i prędkości hulajnogi, stosowania kasków, itp. Celem raportu są zalecenia w kierunku ujednolicenia standardów technicznych oraz przepisów dot. korzystania z elektrycznych hulajnóg we wszystkich krajach UE.

Najważniejsze zalecenia raportu ETSC i PACTS obejmują wymagania techniczne dla elektrycznych hulajnóg oraz dla ich użytkowników/ kierujących. Są to:

  • Minimalny wiek kierowcy 16 lat lub granica wieku zgodna z minimalnym wiekiem uprawniającym do jazdy na motorowerze;
  • Ustawowe stosowanie kasków, tak jak obowiązujące przepisy w Danii, Finlandii, Grecji i Hiszpanii. W siedmiu innych krajach UE obowiązuje przepis stosowania kasków dla dzieci.
  • Zakaz jazdy z pasażerami, po chodnikach, z telefonem komórkowym trzymanym w ręce oraz pod wpływem alkoholu lub narkotyków;
  • Fabrycznie zamontowany ogranicznik prędkości do 20 km/h, tak jak ustawowy przepisy w Danii, Niemczech, Włoszech, Norwegii, Szwecji i Szwajcarii, a także ograniczenie mocy do 250 W;
  • Mechanizm zapobiegający manipulacjom do wyższych, niebezpiecznych prędkości
  • Minimalny rozmiar kół 30,5 cm;
  • Osobne przednie i tylne hamulce, światła, kierunkowskazy i klakson.

 

Raport zwraca uwagę na wiele już obowiązujących zaleceń dot. poprawy bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg, takich jak ograniczenie prędkości do 30 km/h, wydzielone drogi dla rowerów, strefy o małym natężeniu ruchu. Nadzór i egzekwowanie przepisów zawsze mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg, w tym korzystających z hulajnóg elektrycznych.

Elektryczne hulajnogi będą odgrywać dużą rolę w zrównoważonych miastach przyszłości, gdzie bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg będzie najważniejsze. Stworzenie bezpiecznego środowiska drogowego, z siecią wydzielonych dróg dla rowerów wraz ze strefami ograniczenia prędkości dla niskich prędkości będzie miało zasadnicze znaczenie dla większego bezpieczeństwa dla wszystkich.

Drugi raport prezentuje wyniki badań z Finlandii przygotowane w oparciu o szpitalną bazę danych dot. obrażeń na skutek korzystania z elektrycznych hulajnóg.

Fiński zespół badawczy złożony z ortopedów przeanalizował obrażenia uczestników wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. Przeprowadzone badanie szacunkowe, pierwsze tego typu, wskazuje na wyższy poziom urazów powstałych na skutek korzystania z tego typu środka lokomocji w porównaniu do poruszania się pieszo, jazdy na rowerze lub motocyklu.

Badaniem objęto 331 pacjentów przyjętych na oddział ratunkowy z urazami związanymi z hulajnogą elektryczną w Tampere (miasto około 226 000 mieszkańców w Finlandii) w okresie od kwietnia 2019 r. do kwietnia 2021 r. (w 61% byli to mężczyźni, którzy w momencie wypadku w ponad 51% przypadków byli pod wpływem alkoholu lub innych substancji). Najczęściej urazy dotyczyły głowy i twarzy.

Dane z wypożyczalni skuterów działających w Tampere wskazały, że użytkownicy e-hulajnóg odbyli w tym okresie ponad 1,8 miliona podróży, to oznacza około 18 przyjęć na izbę przyjęć na 100 000 podróży lub 7,3 na 100 000 przejechanych km.

Połowa pacjentów została przyjęta w godzinach nocnych (od północy do godz. 6 rano), a typowy poszkodowany to mężczyzna będący pod wpływem alkoholu podróżujący nocą. Badania te potwierdziły wcześniejsze obserwacje władz miasta. W lipcu 2022 r. w Oslo zakazano działania wypożyczalni hulajnóg elektrycznych w godzinach nocnych, z uwagi na alarmujące dane ze szpitali dotyczące urazów na skutek korzystania z tego typu transportu osobistego.

W Helsinkach wprowadzono od wrzenia 2022 r zakaz wypożyczania e hulajnóg po północy, a w Sztokholmie radni głosowali za zmniejszeniem liczby wypożyczalni w mieście.

Przeprowadzone badania wskazują, że poszkodowane osoby korzystały z wypożyczonych elektrycznych hulajnóg, a to wymaga decyzji czy wypożyczalnie tego typu powinny być otwarte przez cała noc po zamknięciu barów.

Raport TUTAJ:

Recommendations on Safety of E-scooters – Report

Więcej na temat raportu TUTAJ:

ETSC and PACTS set out safety recommendations for e-scooters and their riders February 28, 2023

Więcej na temat badań z Finlandii TUTAJ:

Finnish researchers say e-scooter riders more likely to be injured than pedestrians, cyclists and motorcycle riders – ETSC

Przegląd przepisów dotyczących elektrycznych hulajnóg w innych krajach w Europie

 

Skip to content