Aktualności

Amerykańskie badania nad wykorzystaniem przez użytkowników pojazdów półautomatycznych systemów pokładowych

Z najnowszych  badań przeprowadzonych przez amerykański Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) wynika, że kierowcy, którzy regularnie korzystają z częściowej automatyzacji wyposażenia swoich pojazdów, często traktują je jako w pełni autonomiczne pomimo powszechnych ostrzeżeń i licznych głośnych raportów o wypadkach.

Użytkownicy Cadillaca Super Cruise, Nissana ProPILOT Assist i Tesli Autopilot twierdzą, że częściej wykonują czynności niezwiązane z prowadzeniem pojazdu, takie jak jedzenie lub pisanie SMS-ów, podczas korzystania z systemów częściowej automatyzacji niż podczas jazdy bez jej pomocy. 53 % użytkowników Super Cruise, 42 % użytkowników Autopilota i 12 % użytkowników ProPILOT Assist stwierdziło, że czują się komfortowo traktując swoje pojazdy jako w pełni autonomiczne. Cadillac Super Cruise nie jest dostępny w Europie, a funkcje Nissan ProPILOT  Assist i Tesla Autopilot używane w Europie mogą mieć inne specyfikacje niż wersje amerykańskie.

Aby określić, jak często użytkownicy wykorzystują tę technologię, naukowcy z IIHS przeprowadzili ankietę wśród około 600 właścicieli samochodów Cadillac, Nissan/Infiniti i Tesla, którzy rutynowo korzystają z systemu częściowej automatyzacji swoich pojazdów. Systemy te zostały wybrane, ponieważ odzwierciedlają różnorodność wzorów na rynku amerykańskim.

Odpowiedzi zawarte w ankiecie pokazały kilka uderzających różnic w sposobie, w jaki właściciele systemów z nich korzystają. Użytkownicy Super Cruise i Autopilot częściej niż użytkownicy ProPILOT wykonują czynności, które wymagają oderwania rąk od kierownicy lub odwrócenia wzroku od drogi. Są też bardziej skłonni niż użytkownicy ProPILOT powiedzieć, że mogą lepiej i częściej wykonywać czynności nie związane z prowadzeniem pojazdu korzystając z  systemów częściowej automatyzacji. Użytkownicy Super Cruise częściej niż użytkownicy ProPILOT twierdzą, że czynność uważana za niebezpieczną, gdy system jest wyłączony, jest bezpieczna, gdy system jest włączony.

Według IIHS do tych różnic prawdopodobnie przyczyniły się zarówno zaprojektowanie systemu jak i marketing. „Te wyniki uzyskane od użytkowników trzech różnych systemów częściowej automatyzacji po raz kolejny wskazują na potrzebę solidnych, wieloaspektowych zabezpieczeń” – powiedziała ekspertka IIHS, Alexandra Mueller, główna autorka badania.

Więcej informacji w:

https://etsc.eu/us-drivers-admit-to-using-semi-automated-systems-as-if-they-were-fully-automated/