Aktualności

Rowery i e-hulajnogi w ruchu drogowym – badania międzynarodowe i krajowe

W ostatnich latach w Polsce występuje rosnące zainteresowanie środkami transportu w zakresie tak zwanej mikro-mobilności oraz rosnącą liczba wypadków z udziałem tych grup uczestników ruchu drogowego. Poniżej przedstawiono zestawienie wyników badań międzynarodowych dotyczących zagrożeń rowerzystów, osób korzystających z hulajnóg elektrycznych. Podsumowanie tych badań dotyczy obrażeń głowy i kasków jako środka zapobiegającego urazom.

Z badań i raportów międzynarodowych wynika, że stosowanie kasku przez rowerzystów zmniejsza śmiertelne urazy głowy o 71% [1], a przez użytkowników e-hulajnóg zmniejsza liczbę wszystkich obrażeń głowy o 44% [2].

Z międzynarodowych badań ofiar wypadków drogowych [3] wynika, że obrażenia głowy występują u:

  • 18-41% ofiar wśród użytkowników e-hulajnóg,
  • 20-24% ofiar wśród rowerzystów,
  • 35% ofiar wśród użytkowników rowerów elektrycznych.

 

W przypadku użytkowników e-hulajnóg dodatkowo 30-60% ofiar wypadków doznaje obrażeń twarzy.

Na uwagę zasługuje również fakt, że z badań E-Survey of Road users’ Attitudes (ESRA3) [4] wynika, że 47,6 % uczestników ruchu w Polsce popiera wprowadzenie obowiązku używania kasków przez wszystkich rowerzystów, a aż 79,3% popiera obowiązek taki dla dzieci do 12 roku życia.

W krajach Unii Europejskiej obowiązek używania kasków:

  • przez rowerzystów dotyczy tylko dzieci (różna granica wieku) i funkcjonuje w 12 krajach,
  • przez użytkowników e-hulajnóg funkcjonuje w 16 krajach, w tym w 10 krajach dotyczy tylko dzieci (różna granica wieku).

 

Badania przeprowadzone w Polsce na zlecenie Krajowej Rady BRD w 2022 roku wykazały, że kaski stosuje:

  • 25% użytkowników rowerów,
  • 39% użytkowników urządzeń transportu osobistego (UTO),
  • 6% użytkowników e-hulajnóg.

 

[1] European Commission (2024). Road safety thematic report – Cyclists. European Road Safety Observatory. Brussels, European Commission, Directorate General for Transport

[2] IMPROVING THE ROAD SAFETY OF E-SCOOTERS PIN Flash Report 47 November 2024, ETSC Brussels

[3] ITF (2024), “Safer Micromobility”, International Transport Forum Policy Papers, No. 129, OECD Publishing, Paris

[4] Stelling, A., Schmidt, F. A. & Van der Kint, S. H. (2024). Support for policy measures and enforcement. ESRA3 Thematic report Nr. 9. ESRA project (E-Survey of Road users’ Attitudes). (2024-R-30-EN). SWOV Institute for Road Safety Research

 

Poniżej przedstawiono dane statystyczne dotyczące wypadków dzieci i nastolatków do 16 roku życia oraz zakres obowiązku korzystania z kasków w  krajach członkowskich UE.

Niechronieni – ofiary wypadków w Polsce w latach 2022-2023

Rower Rok Wypadki Zabici Ranni Ciężko ranni
Ogółem 2022 3689 170 3356 1132
2023 3600 154 3264 1063
2024 3767 169 3434 1161
2024/2023 5% 10% 5% 9%
W tym dzieci 0-16 lat 2022 493 9 393 116
2023 493 8 376 106
2024 481 6 373 104
2024/2023 -2% -25% -1% -2%

Hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe

Hulajnoga elektryczna Rok Wypadki Zabici Ranni Ciężko ranni
Ogółem 2022 546 3 442 162
2023 542 3 451 141
2024 754 5 661 234
2024/2023 39% 67% 47% 66%
W tym dzieci 0-16 lat 2022 96 1 76 25
2023 128 0 97 24
2024 236 1 215 64
2024/2023 84% 122% 167%

UTO – urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe (np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące);

UTO Rok Wypadki Zabici Ranni Ciężko ranni
Ogółem 2022 9 0 6 2
2023 16 0 12 2
2024 5 0 5 2
2024/2023 -69% -58% 0%
W tym dzieci 0-16 2022 3 0 2 0
2023 2 0 2 0
2024 0 0 0 0

UWR – urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni (np. rolki, wrotki, deskorolka)

UWR Rok Wypadki Zabici Ranni Ciężko ranni
Ogółem 2022 65 0 60 22
2023 72 1 65 16
2024 81 0 78 18
2024/2023 13% 20% 13%
W tym dzieci 0-16 lat 2022 42 0 40 14
2023 55 0 53 11
2024 47 0 48 8
2024/2023 -15% -9% -27%

Wypadki i ofiary w Polsce w latach 2022-2024

Wszyscy uczestnicy Rok Wypadki Zabici Ranni Ciężko ranni
Ogółem 2022 21322 1896 24743 7541
2023 20936 1893 24124 7594
2024 21519 1896 24782 7796
2024/2023 3% 0% 3% 3%

 

Obowiązek stosowania kasku w krajach Unii Europejskiej 2024

Kraj obowiązek stosowania kasków przez rowerzystów* obowiązek stosowania kasków przez użytkowników e-hulajnóg**
Austria do 12 lat do 12 lat
Belgia nie, tylko na rowerach elektrycznych nie
Bułgaria nie do 18 lat
Chorwacja do 16 lat tak
Cypr nie tak
Czechy do 18 lat do 18 lat
Dania nie tak
Estonia do 16 lat do 16 lat
Finlandia nie nie obowiązkowe ale mocno rekomendowane
Francja do 12 lat poza obszarami zabudowanymi, na drogach z limitem prędkości ponad 80km/h
Grecja nie, UTO tak tak
Hiszpania poza zabudowanym do 16 lat wg lokalnego prawa?
Irlandia nie nie obowiązkowe ale mocno rekomendowane
Litwa do 18 lat do 18 lat i wszyscy na jezdni
Luksemburg nie nie
Łotwa dla dzieci do 18 lat
Malta do 10 lat nie
Niderlandy/Holandia nie zabroniony ruch e-hulajnóg
Niemcy nie nie
Polska nie nie
Portugalia nie nie
Rumunia nie tak
Słowacja poza zabudowanym do 16 lat do 15 lat
Słowenia do 18 lat do 18 lat
Szwecja do 15 lat do 15 lat
Węgry poza zabudowanym przy prędkości dopuszczalnej ponad 50km/h tak
Włochy nie do 18 lat

* https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/driving-abroad/road-rules-and-safety

** IMPROVING THE ROAD SAFETY OF E-SCOOTERS PIN Flash Report 47 November 2024, ETSC Brussel

Przejdź do treści