Aktualności

Raport ESRA3_Subiektywne postrzeganie bezpieczeństwa i zagrożenia w ruchu drogowym (Subjective safety & risk perception”), raport tematyczny Nr 2

 

Raport powstał w ramach trzeciej edycji światowego badania opinii społecznej E-Survey on Road users’ Attitudes (ESRA) przeprowadzonego w 2023 r. W badaniu wzięło udział ponad 37 000 użytkowników dróg z 39 krajów świata z pięciu kontynentów. W ramach badania analizowano poczucie bezpieczeństwa uczestników ruchu podczas korzystania z różnych środków transportu. Dane ankietowe zostały zestawione ze statystyką liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych tj. krajowymi danymi publikowanymi w europejskiej bazie danych wypadków drogowych CARE (Community database on Road Accidents).

 

 

Główne wnioski z badania ankietowego nt. subiektywnego postrzegania bezpieczeństwa i zagrożenia w ruchu drogowym:

  • Najbardziej zagrożeni czują się użytkownicy hulajnóg elektrycznych i motocykli oraz rowerzyści w Ameryce. Najbezpieczniej czują się piesi w Europie i Azji-Oceanii, dodatkowo w Ameryce użytkownicy samochodów hybrydowych i elektrycznych.
  • Kobiety szczególnie w Europie prowadząc samochód, jadąc rowerem bądź poruszając się pieszo czują się mniej bezpiecznie niż mężczyźni.
  • Bezpiecznie czują sią starsi kierowcy samochodów w Europie i kierowcy samochodów hybrydowych/ elektrycznych w Europie i Azji-Oceanii. Z wiekiem kierowcy wzrasta subiektywne postrzeganie bezpieczeństwa. Takiej zależności nie znaleziono wśród kierowców w Ameryce, a co ciekawe zaobserwowano trend przeciwny.
  • Motocykliści oraz piesi w krajach z niższą liczbą ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mają większe poczucie bezpieczeństwa, zależność ta jest mniej widoczna wśród kierowców samochodów.
  • Rowerzyści w krajach, w których występuje wzmożony ruch rowerowy czują się bardziej bezpiecznie.
  • Z ankiet wynika, że główną przyczyną wypadków w Europie i Ameryce jest jazda pod wpływem alkoholu, a w Azji-Oceanii nadmierna prędkość. Zdaniem respondentów z Europy i Ameryki nadmierna prędkość jest drugim (po alkoholu) najbardziej niebezpiecznym zachowaniem na drodze.
  • Korzystanie przez kierowcę z telefonu komórkowego trzymanego w ręku podczas jazdy, jest zachowaniem szczególnie niebezpiecznym w Europie. Najmniejsze zagrożenie we wszystkich analizowanych regionach związane jest z korzystaniem przez kierowcę z głośnomówiącego
  • Zdaniem ankietowanych we wszystkich regionach, szczególnie w Europie, kobiety zachowują się bardziej niebezpiecznie za kierownicą niż mężczyźni.
  • W Europie i Ameryce uważa się, że wzrost zachowań niebezpiecznych następuje z wiekiem; W Azji Oceanii nie znaleziono takiej zależności.

 

ESRA3 Thematic report Nr. 2 – Subjective Safety and Risk Perception

Więcej o projekcie: ESRA3- światowe badania opinii uczestników ruchu drogowego, pierwsze wyniki, październik 2023 r. – Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (obserwatoriumbrd.pl)

Skip to content