ŹRÓDŁO FINANSOWANIA:
Grant Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) Komisji Europejskiej
DOFINANSOWANIE Z BUDŻETU PAŃSTWA – PROJEKTY MIĘDZYNARODOWE SPÓŁFINANSOWANE
STRONA PROJEKTU:
CEL PROJEKTU:
Projekt jest kontynuacją projektu Baseline zrealizowanego w latach 2020-2022. Celem projektu Trendline jest gromadzenie i analiza danych, potrzebnych do wyznaczenia kluczowych wskaźników efektywności w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt ma za zadanie wspierać rządy krajów członkowskich UE w zbieraniu i raportowaniu tych wskaźników. Oprócz ośmiu wskaźników KPI określonych w projekcie Baseline, w projekcie Trendline zostaną wyznaczone nowe wskaźniki eksperymentalne, dla których opracowana zostanie metodologia, przy wykorzystaniu której będą przeprowadzone badania pilotażowe.
Projekt Trendline jest największym przedsięwzięciem, jakie kiedykolwiek podjęto w Europie i na świecie w zakresie gromadzenia i analizy danych w celu wyznaczenia wskaźników efektywności działań w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wskaźniki te są bardzo przydatne do oceny skuteczności podejmowanych działań i monitorowania stanu brd na poziomie krajowym i europejskim.
OKRES REALIZACJI PROJEKTU: Lata 2022-2025
W projekcie bierze udział 25 państw członkowskich Unii Europejskiej i cztery inne państwa europejskie w roli obserwatorów.
Koordynatorem projektu jest Institute for Road Safety Research (SWOV) z Holandii, wspierany w zakresie zarządzania i koordynacji przez: Vias Institute z Belgii, National Technical University of Athens (NTUA) z Grecji i Transport Research Centre (CDV) z Republiki Czeskiej. Przedstawiciele tych czterech instytutów tworzą Zespół Koordynacyjny projektu (Trendline Coordination Team).
Partnerzy projektu:
Austria | BMK (Federal Ministry for Climate Action, Environment, Energy, Mobility, Innovation and Technology) |
Belgia | VIAS (Vias Institute) |
Bułgaria | BGSARS (State Agency Road Safety) |
Chorwacja | FPZ (University of Zagreb Faculty of Transport and Traffic Sciences) |
Republika Czeska | CDV (Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.) |
Dania | DRD (Danish Road Directorate) |
Finlandia | VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) |
Francja | DSR (Délégation à la Sécurité routière) |
Niemcy | BAST (Federal Highway Research Institute) |
Grecja | MIT (Ministry of Infrastructure and Transport) |
Węgry | KTI (KTI Közlekedéstudományi Intézet) |
Irlandia | RSA (Road Safety Authority) |
Włochy | CTL (Sapienza Università di Roma – Centro di ricerca per il Trasporto e la Logistica) |
Łotwa | CSDD (Road Traffic Safety Directorate) |
Litwa | TKA (Transport Competence Agency) |
Luksemburg | MMTP (Ministère de la Mobilité et des Travaux publics) |
Holandia | SWOV (Institute for Road Safety Research) |
Polska | ITS (Instytut Transportu Samochodowego) |
Portugalia | ANSR (Autoridade Nacional de Segurança Rodoviária) |
Rumunia | MTI (Ministry of Transport and Infrastructure) RAR (Romanian Automotive Register) |
Słowacja | UNIZA (University of Zilina) |
Słowenia | AVP (Slovenian Traffic Safety Agency) |
Hiszpania | DGT (Directorate-General for Traffic) |
Szwecja | STA (Swedish Transport Administration) |
Obserwatorzy:
Estonia | Estonian Transport Administration |
Malta | Transport Malta & Malta Road Safety Council |
Norwegia | NPRA (Norwegian Public Roads Administration) |
Szwajcaria | BFU (Swiss Council For Accident Prevention), FEDRO (The Federal Roads Office) |
OPIS PROJEKTU:
Komisja Europejska, biorąc pod uwagę konieczność opracowania i wdrożenia nowych zasad oceny kolejnych programów bezpieczeństwa ruchu drogowego, określiła zestaw podstawowych wskaźników efektywności (Key Performance Indicators – KPIs), obejmujący wszystkie elementy „bezpiecznego systemu” (Safe System). Określenie wartości wskaźników oraz monitorowanie ich zmian w czasie umożliwi przeprowadzenie oceny realizacji programów bezpieczeństwa ruchu drogowego. W projekcie TRENDLINE wskazano 8 podstawowych wskaźników brd:
KPI 1: Prędkość: % kierowców nieprzekraczających dopuszczalnych prędkości
KPI 2: Pasy bezpieczeństwa i urządzenia do przewożenia dzieci: % osób stosujących pasy bezpieczeństwa i urządzenia zabezpieczające
KPI 3: Kaski: % osób (motocyklistów, motorowerzystów, rowerzystów) stosujących kaski
KPI 4: Alkohol: % kierowców, w organizmach których stwierdzono zawartość alkoholu poniżej dopuszczalnego limitu
KPI 5: Rozproszenie uwagi: % kierowców używających telefony komórkowe
KPI 6: Pojazdy: % nowych pojazdów z określoną oceną EuroNCAP (powyżej 5*)
KPI 7: Infrastruktura drogowa: % dróg/przejechanych kilometrów po drogach z określoną oceną (np. powyżej 5*)
KPI 8: Opieka powypadkowa: czas odpowiedzi na wezwanie
Zdefiniowano dziesięć nowych eksperymentalnych i uzupełniających wskaźników w obszarze brd:
W projekcie Trendline Polska będzie realizować badania umożliwiające wyznaczenie 5 z 8 podstawowych wskaźników brd (tak jak w projekcie Baseline):
– KPI 1: Prędkość
– KPI 2: Pasy bezpieczeństwa i urządzenia do przewożenia dzieci
– KPI 3: Kaski
– KPI 4: Alkohol
– KPI 5: Rozproszenie uwagi
Ponadto, Polska (Instytut Transportu Samochodowego) będzie uczestniczyć w testowaniu metodologii badań dla wyznaczania 4 wskaźników eksperymentalnych:
– KPI: % kierujących hulajnogami i rowerami elektrycznymi oraz urządzeniami transportu osobistego (UTO) stosujących kaski
– KPI: % rowerzystów stosujących oświetlenie po zmroku
– KPI: Alternatywne wskaźniki prędkości
– KPI: Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego
Metodologia wyznaczania wskaźników eksperymentalnych jest opracowywana w ramach specjalnie utworzonych zespołów eksperckich, a dane potrzebne do wyznaczenia tych KPIs będą zbierane przez partnerów projektu w latach 2024-2025.
Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
ul. Jagiellońska 80
03-301 Warszawa
tel.: 22 43-85-245
© Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS 2024
Instytut Transportu Samochodowego
ul. Jagiellońska 80
03-301 Warszawa
tel.: 22 43-85-400