Nową inicjatywą Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD) jest prezentacja comiesięcznych zwycięzców – sygnatariuszy Karty, których działania są przykładem dobrych praktyk. Są to skuteczne, gotowe rozwiązania mające wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drodze. wskazujące, jak tworzyć grupy współpracujących interesariuszy dla osiągnięcia wspólnego celu jakim jest zmniejszenie zagrożenia na drogach.
Inicjatywy w ramach dobrych praktyk, które odniosły sukces w swoim kraju, są wyróżniane
i prezentowane szerszej europejskiej publiczności jako przykład do naśladowania. Lipcowy zwycięzca holenderskie Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej (sygnatariusz Europejskiej Karty BRD) pod hasłem „Nie zsiadaj z roweru, pedałuj dalej” zorganizował cykl szkoleń praktycznych w terenie i warsztaty teoretyczne w ramach projektu CycleOn. Projekt był skierowany do rowerzystów w wieku 65+ i zachęcał do kontynuowania korzystania z roweru jako bezpiecznego środka lokomocji. Celem projektu była poprawa umiejętności i bezpieczeństwa rowerzystów oraz promocja zdrowego, szczęśliwego życia osób starszych w Holandii.
Projekt wpisuje się w założenia zrównoważonej mobilności w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Rower jest dostępnym, tanim, neutralnym dla środowiska środkiem lokomocji, alternatywą do korzystania z samochodu. Przyjęta Europejska Deklaracja w sprawie ruchu rowerowego European Declaration on Cycling podkreśla związek pomiędzy promocją bezpieczeństwa w ruchu drogowym a aktywnym korzystaniem z roweru, szczególnie w przypadku starszych rowerzystów, co jest zgodne z założeniem programu CycleOn.
Projekt jest odpowiedzią na wysokie zagrożenie w ostatnich latach starszych uczestników ruchu drogowego w Holandii, szczególnie rowerzystów. I chociaż Holandia ma wieloletnią tradycje powszechnego korzystania z roweru w życiu codziennym, starsza generacja jest szczególnie narażona na ryzyko śmierci na drodze w porównaniu z innymi użytkownikami ruchu drogowego. W Holandii w 2022 roku zanotowano najwyższy od 2008 roku wzrost ofiar śmiertelnych na drodze (o 155 więcej ofiar śmiertelnych w stosunku do 2021 roku). Najwyższy wzrost wśród ofiar śmiertelnych wypadków drogowych odnotowano wśród rowerzystów w wieku powyżej 75 lat (najwyższy wzrost od 27 lat) https://obserwatoriumbrd.pl/w-holandii-wiecej-ofiar-smiertelnych-w-2022-roku/
Program CycleOn wyszedł naprzeciw tym analizom. Został skierowany do starszych rowerzystów. Działania skoncentrowano wokół tworzenia grup rowerowych, szkoleń w zakresie korzystania z rowerów elektrycznych, warsztatów. Organizowano szkolenia, rekreacyjne wycieczki rowerowe, konsultacje fizjoterapeutów, a także inne inicjatywy, które skutecznie zwiększyły bezpieczeństwo na drogach.
Więcej o programie CycleOn na stronie European Road Safety Charter: Good Practice of the Month – July 2024 awarded to the CycleOn programme | European Road Safety Charter (europa.eu)
Więcej o Europejskiej Karcie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na: Państwa członkowskie UE wznawiają Europejską Kartę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (European Road Safety Charter – ERSC) – Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (obserwatoriumbrd.pl)
Instytut Transportu Samochodowego jest Punktem Kontaktowym dla Polskich Sygnatariuszy Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: https://obserwatoriumbrd.pl/europejska-karta-brd-punkt-kontaktowy/