ROSE-25 – Inwentaryzacja i sporządzenie europejskiego podręcznika dobrych praktyk w zakresie edukacji drogowej adresowanych do młodych osób.
ROSE-25 – Inventory and Compiling of an European Good Practice guide on road safety education targeted at young people.
ŹRÓDŁO FINANSOWANIA:
DG TREN Komisja Europejska
STRONY PROJEKTU:
https://trimis.ec.europa.eu/project/inventory-and-compiling-european-good-practice-guide-road-safety-education-targeted-young
CEL PROJEKTU:
Celem projektu ROSE 25 zainicjowanego przez Europejską Komisję Transportu i Energii prowadzonego w 25 krajach UE w latach 2004-2005 było zebranie informacji o realizacji działań z zakresu wychowania komunikacyjnego podejmowanych w poszczególnych krajach Unii, wybór najlepszych praktyk edukacyjnych, sporządzenie europejskiego poradnika zawierającego opis najlepszych z tych działań oraz przedstawienie wytycznych odnośnie skutecznego systemu wychowania komunikacyjnego w Unii Europejskiej.
OKRES REALIZACJI PROJEKTU:
Lata 2003-2005.
PARTNERZY PROJEKTU:
OPIS PROJEKTU:
Całością prac nad projektem ROSE25 kierowali przedstawiciele Kuratorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KfV) z Austrii. Utworzono komitet sterujący złożony z przedstawicieli trzech instytutów: Bundesanstalt für Strassenwesen (BASt) z Niemiec, VTI (Vlaams Theater Instituut) ze Szwecji oraz Transport Research Laboratory (TRL) z Wielkiej Brytanii.
Zespół badawczy składający się z reprezentantów instytutów naukowych był odpowiedzialny za metodologię i selekcję przykładów dobrych praktyk z poszczególnych krajów. Informacje zawarte w podręczniku zostały zebrane na podstawie kwestionariuszy ankiet przeprowadzonych w poszczególnych krajach dotyczących – działań, środków dydaktycznych i programów nauczania bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Pod uwagę brano działania realizowane zarówno w systemie szkolnym, jak i poza szkolnym. Rozpatrywano całe akcje jak również moduły działań oraz materiały edukacyjne.
Do zebrania danych dobrych praktyk posłużyły 4 kwestionariusze ankiet:
Kwestionariusze ankiety zawierały pytania z wielokrotną możliwością odpowiedzi, pytania otwarte, ale też prośbę o opis i krótką charakterystykę.
Zgodnie z przyjętymi założeniami określono następujące grupy odbiorców działań edukacyjnych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego:
Edukacja w zakresie BRD dzieci i młodzieży odbywa się głównie w przedszkolach i szkołach, ale również poza tymi placówkami. W badaniu starano się uwzględnić wszystkie obszary realizacji wychowania komunikacyjnego. W związku z tym przyjęto następujące definicje:
Oddzielnie oceniano tradycyjne środki odnoszące się do określonych umiejętności użytkowników dróg (pieszy, rowerzysta, motorowerzysta, pasażer samochodu, pasażer transportu publicznego, pasażer autobusu szkolnego, osoba jeżdżąca na desce czy łyżworolkach) oraz nowoczesne środki odnoszące się do postaw wszystkich uczestników ruchu (partnerstwo, odpowiedzialność, życzliwość, szacunek). Poszukiwano również dobrych przykładów audycji radiowych i telewizyjnych, programów internetowych, podręczników (książki, gry, filmy etc). Szczególnie ważna w ocenie poszczególnych działań była ich ewaluacja i doskonalenie. Początkowo zakładano, że do oceny mają być przedstawiane tylko najlepsze praktyki z poszczególnych krajów, ale w trakcie zbierania danych ustalono, że dobrze jest przedstawić różne praktyki, dla porównania, jak również po to, aby ewentualnie wskazywać zdecydowanie niezalecane praktyki.
Dobre praktyki edukacji dzieci i młodzieży w zakresie BRD europejski projekt ROSE25
Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
ul. Jagiellońska 80
03-301 Warszawa
tel.: 22 43-85-245
© Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS 2024
Instytut Transportu Samochodowego
ul. Jagiellońska 80
03-301 Warszawa
tel.: 22 43-85-400