Państwa członkowskie UE zatwierdziły standardy techniczne dotyczące systemu inteligentnego wspomagania kierowcy w zakresie prędkości tzw. asystenta prędkości (ISA), torując drogę dla technologii, która ma być instalowana jako obowiązkowe wyposażenie wszystkich nowych pojazdów sprzedawanych w Unii Europejskiej od 2022 roku.
W przyszłym roku Unia Europejska będzie stosowała zdecydowanie bardziej rygorystyczne normy bezpieczeństwa pojazdów na świecie z takimi systemami, jak zaawansowane hamowanie awaryjne (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu (ELKS), rozpoznawanie senności i rozproszenia uwagi oraz inteligentne wspomaganie prędkości (ISA). Do 2024 r. każdy nowy samochód sprzedawany w UE będzie musiał być wyposażony w te technologie. Zgodnie z prawem, każdy rodzaj systemu musi być separatywny i pozwalać kierowcy na wyłączenie systemu na czas trwania aktualnej podróży. Chociaż ostateczne porozumienie w sprawie nowego unijnego prawa dotyczącego bezpieczeństwa pojazdów, znanego jako rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie pojazdów silnikowych, osiągnięto w 2019 r., szczegółowe wymagania techniczne dotyczące różnych wymaganych systemów są finalizowane obecnie po prawie rocznych dyskusjach technicznych.
Najbardziej efektywne systemy wspomagania prędkości, dostępne już od 2015 roku w niektórych pojazdach, wspomagają kierowców, zmniejszając moc silnika po osiągnięciu dozwolonej prędkości. Systemy, które interweniują w ten sposób, mogą zmniejszyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 20%. Kierowca może jednak ominąć system, naciskając dalej na pedał przyspieszenia. Najbardziej podstawowy system zawiera po prostu ostrzeżenie dźwiękowe, które uruchamia się kilka chwil po przekroczeniu przez pojazd dozwolonej prędkości i emituje dźwięk przez maksymalnie pięć sekund. ETSC powołuje się na badania udowadniające, że ostrzeżenia dźwiękowe są denerwujące dla kierowców, a zatem jest bardziej prawdopodobne, że zostaną wyłączone. System, który jest wyłączony, nie zapewnia żadnych korzyści w zakresie bezpieczeństwa.
Pozytywnym efektem planowanych wymagań jest obowiązek producentów samochodów przekazywania zbiorczych, anonimowych danych na temat tego, w jaki sposób systemy ISA są używane i czy są wyłączane przez kierowców. Dwa lata po wejściu w życie przepisów powinno być możliwe sprawdzenie na podstawie rzeczywistych danych, które systemy są najskuteczniejsze. Będzie to stanowiło dobrą okazję do wyciągania wniosków i ulepszenia technologii w przyszłości.
Źródło: https://etsc.eu/intelligent-speed-assistance-set-for-launch-on-all-new-eu-vehicle-types-from-2022/