Aktualności

„Piesi, Fakty i Liczby” (Pedestrians Facts and Figures) najnowszy raport ERSO

 

Komisja Europejska opublikowała na stronach Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ERSO) najnowszy raport tematyczny „Piesi, Fakty i Liczby” (Pedestrians Facts and Figures) opracowany przez NTUA (National Technical University of Athens), SWOV i KFV (Institute for Road Safety Research and Kuratorium für Verkehrssicherheit).

Pieszy, to niechroniony uczestnik ruchu drogowego, szczególnie narażony na utratę życia na drodze.  Podróże piesze to najbardziej powszechna forma przemieszczania się, to jedyny środek transportu bez użycia pojazdu, wpływający korzystnie na zdrowie i środowisko. Spacery piesze, jak jazda na rowerze są wskazane dla każdego w każdym wieku, od dzieci po osoby starsze.

Zamieszczony na stronie ERSO raport zawiera analizę bezpieczeństwa pieszych na europejskich drogach pod kątem liczby wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych w latach 2012 – 2022 roku. Według raportu, w badanym okresie prawie, co piąta ofiara śmiertelna na europejskich drogach  była pieszym. W ciągu dekady 2012–2022 całkowita liczba pieszych ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadła o 31% z 5 410 do 3 740 zabitych (spadek zabitych pieszych jest wyższy niż redukcja o 22% liczby wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w tym okresie). Poprawa bezpieczeństwa pieszych w Unii Europejskiej jest wyraźna, ale niezadawalająca. Dane wskazują, że co drugi pieszy (47%), który stracił życie na drodze w 2022 r. był seniorem, tj. uczestnikiem ruchu w wieku powyżej 65 lat (42% to piesi w wieku 25- 64 lat). Zabici piesi stanowili 18% wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach UE27.

 

Źródło: CARE (Community database on Accidents on the Roads in Europe).

Liczba zabitych pieszych na milion mieszkańców była najwyższa w krajach środkowo-wschodniej części UE. W Rumunii wskaźnik śmiertelności pieszych był ponad 3-krotnie wyższy niż średnia UE, a na Łotwie ponad dwukrotnie.

W Polsce wskaźnik śmiertelności pieszych w 2022 roku wyniósł  12.2 zabitych na 1 mln mieszkańców. Średnia wartość wskaźnika zabitych pieszych dla UE27 to 8.4.

Polska od 2012 do 2022 r. zanotowała 60% spadek liczby zabitych pieszych (zmiana długookresowa spadek z 1 157 do 460 zabitych, to jeden z najwyższych w UE poza Estonią). W okresie krótkoterminowym między 2019 a 2022 rokiem w Polsce nastąpił spadek o 42%, (793 osób w 2019r.) Pomimo, że Polska odnotowała jeden z największych spadków liczby zabitych w ciągu ostatniej dekady liczba 460 zabitych była jedną z najwyższych w UE27, po Rumunii (530). W Polsce w 2022 r. wśród zabitych pieszych mężczyźni stanowili 64%, a kobiety 36% (średnia UE27 to 62%/38%). Udział pieszych w Polsce w 2022 r. w całkowitej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych wyniósł 24% (18% to średnia wartość dla UE27). Wśród śmiertelnych ofiar niechronionych uczestników ruchu drogowego rowerzyści stanowili w Polsce 9%, a użytkownicy motocykli i motorowerów 11% (dla EU27 odpowiednio: 10%, 19%). Najwięcej 67% pieszych w Polsce straciło życie na drogach w obszarze zabudowanym, 32% poza obszarem zabudowanym i na autostradach 2% (dla UE27 odpowiednio 69%, 24%, 6%). W Polsce tak jak w UE najwięcej zabitych pieszych jest w wieku senioralnym tj. 65+ (39%), 52% to piesi w wieku od 25 do 64 lat, najmłodsi do 24 lat stanowią 9% zabitych (średnia EU27 + EFTA wynosi odpowiednio 47%, 42% i 10%).

Najwięcej wypadków, w których stracili życie piesi na drodze miało miejsce rano i wieczorem, inaczej niż w przypadku wypadków, w których ofiarą śmiertelną był inny użytkownik drogi. Co więcej, rozkład miesięczny tego typu wypadków też różni się od rozkładu wypadków, w których poszkodowanymi byli inni użytkownicy dróg; w miesiącach zimowych ginie nawet dwukrotnie więcej pieszych niż w okresie od marca do lipca.

Raport do pobrania:

Pedestrians Facts and Figures 2024

Przejdź do treści