Mikromobilność to nowy sposób poruszania się w miastach przy użyciu współdzielonych pojazdów (elektrycznych hulajnóg, rowerów, skuterów), lub własnych urządzeń transportu osobistego (elektryczna deskorolka, elektryczne urządzenie samopoziomujące), jak i urządzeń wspomagających ruch (rolki, wrotki, deskorolki). Są to nowe kategorie pojazdów wprowadzone do ruchu Ustawą Prawo o ruchu drogowym z 20 maja 2021 r. oraz niektórych innych ustaw, w której zdefiniowano obowiązki i uprawnienia osób korzystających z tych urządzeń, oraz określono kto i gdzie może się na nich poruszać.
W Polsce dane rynku podaży współdzielonych rowerów, elektrycznych hulajnóg i skuterów oraz biznesową aktywność firm z branży opublikowane są na portalu SmartRide.pl w ramach projektu Strefa Danych na stronie Stowarzyszenia Mobilne Miasto. Dane obejmują okres od 2020 do 2023 roku. Pełne raporty są za rok 2020, 2021, 2022, a dane za rok 2023 opublikowane zostały w kolejnych publikacjach kwartalnych w Strefie Danych, od 2024 r. dane nie są zbierane.
SmartRide.pl – Pierwszy polski portal o mikromobilności, który jest próbą sportretowania użytkowników prywatnych hulajnóg elektrycznych w kraju.
SmartRide.pl jako pierwszy polski portal o mikromobilności miejskiej opublikował raport Jeźdźcy 2024
Raporty do pobrania:
Stress test zaliczony. Mikromobilność w Polsce 2020
https://smartride.pl/wp-content/uploads/2021/01/Raport_MM_-Mikromobilnosc_-2020_w_Polsce_FINAL.pdf
Na nowych prawach. MIKROMOBILNOŚĆ W POLSCE 2021
https://smartride.pl/wp-content/uploads/2022/03/RAPORT-MIKROMOBILNOSC-w-2021.pdf
Rekordowa podaż pojazdów. Mikromobilność w Polsce 2022
Rekordowa podaż pojazdów. Mikromobilność w Polsce 2022 – Mobilne Miasto
Rozwój mikromobilności ułatwia przemieszczanie się po mieście ale jednocześnie jest źródłem nowych zagrożeń w ruchu drogowym. Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego udostępnia dane o wypadkach z udziałem hulajnóg elektrycznych, Urządzeń Transportu Osobistego (UTO) i Urządzeń wspomagających Ruch (UWR) na stronie Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (POBR): https://obserwatoriumbrd.pl/app/?lang=pl
Dane z wcześniej przeprowadzonych badań dotyczących użytkowników elektrycznych hulajnóg w aspekcie stosowania przez nich kasków, odblasków i prędkości z jaką się poruszają zostały opublikowane w raporcie przygotowanym wspólnie z firmą Heller Consult dla Krajowej Rady BRD w lipcu 2022 r.
Raport do pobrania:
Monitoring zachowań uczestników ruchu drogowego – w wybranych województwach Etap II