Aktualności

Zwycięzcy konkursu „Doskonałość w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego” w 2024 roku

W dniu 14 listopada 2024 r. odbyła się w Brukseli (transmisja online) ceremonia wręczenia nagród w konkursie „Doskonałość w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego – Excellence in Road Safety Awards”. Konkurs był organizowany przez Komisję Europejską w ramach projektu Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego- ERSC European Road Safety Charter. Uroczystość była okazją do uhonorowania członków, Sygnatariuszy Europejskiej Karty BRD, którzy angażują się w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Europie. Tegoroczni zwycięzcy podejmowali skuteczne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i motocyklistów, wdrażali inteligentne technologie i systemy zarządzania ruchem, przygotowali podręcznik do standaryzacji nauczania brd, prowadzili działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w obszarach zabudowanych. Zdobywcy nagród dają przykład konkretnych i skutecznych działań w zakresie brd, które mają wpływ na poprawę życia lokalnych społeczności. Nagrody za doskonałość w bezpieczeństwie ruchu drogowego 2024 są wyrazem uznania za wybitny wkład  Sygnatariuszy  w dążenie do zapewnienia bezpieczeństwa na drogach w całej Europie.

W tym roku zwycięzcami konkursu w pięciu kategoriach zostali:

  • Edukacja: Kampania LEARN! Ucz się! Wykorzystanie edukacji do poprawy bezpieczeństwa na drodze już teraz! (ETSC, Europa) – za wysiłki na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i edukacji w zakresie mobilności w całej Europie
  • Motocykliści: Specjalne oznakowanie dróg na zakrętach (KFV, Austria) – za ograniczenie ryzykownych manewrów omijania i utraty kontroli motocykla na zakrętach
  • Piesi i rowerzyści – Alternatywna strategia mobilności w Galicji (Axencia Galega de Infraestruturas, Hiszpania) – za tworzenie ścieżek pieszo-rowerowych łączących miasta
  • Technologia i innowacja – Sygnalizacja świetlna przyszłości (Center for Traffic Management Bavaria, Niemcy) – za jej różne inteligentne systemy do bezpiecznego i zoptymalizowanego testowania zarządzania ruchem i obsługi użytkowników ruchu drogowego
  • Bezpieczeństwo w obszarach zabudowanych Bologna City 30: Więcej bezpieczeństwa i przestrzeni dla ludzi (Commune di Bologna, Włochy) -– za inicjatywę City 30 obejmującą: tworzenie stref niskich prędkości 30 km/h, inwestycje w strefy dostępności dla pieszych/ nowe drogi dla rowerów, organizację kampanii społecznych zmierzających do zmiany postaw, wzrost liczby patroli policyjnych

 

Zwycięzca w kategorii Edukacja: Kampania LEARN! Ucz się! Wykorzystanie edukacji do poprawy bezpieczeństwa na drodze już teraz! (European Transport Safety Council, Europa) – za wysiłki na rzecz poprawy edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i mobilności w całej Europie

Kampania LERN! to inicjatywa Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu. Edukacja dzieci w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest w całej Europie bardzo zróżnicowana, nie ma ujednoliconej terminologii ani metodologii. Projekt ma na celu poprawę edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i mobilności poprzez wypełnienie tej luki. Główne publikacje projektu, czasopismo LEARN! Kluczowe zasady i Podręcznik są kompleksowymi przewodnikami do skutecznej edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kampania LEARN! Seria Flash oferuje krótkie raporty na wybrane tematy, zawiera szczegółowe zalecenia i treści dla pracowników oświaty, sugestie dla polityków i decydentów. Od 2019 roku w ramach projektu LEARN! w celu wymiany pomysłów i najlepszych praktyk organizowane są coroczne Europejskie Seminaria Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. UCZ SIĘ! Materiały kampanii promujące standaryzację nauczania brd w całej Europie były pomocne w tworzeniu krajowych strategii w zakresie edukacji brd.

Więcej informacji o projekcie: https://road-safety-charter.ec.europa.eu/content/learn-leveraging-education-advance-road-safety-now

Zwycięzca w kategorii Motocykliści: Specjalne oznakowanie dróg na zakrętach (Kuratorium Für Verkehrssicherheit, Austria) – za ograniczenie ryzykownych manewrów omijania i utraty kontroli motocykla na zakrętach.

Badania wykazały, że motocykliści często poruszają się zbyt blisko linii środkowej jezdni na zakrętach w lewo, a słaba widoczność w tym miejscu zwiększa ryzyko kolizji i utraty kontroli nad pojazdem. Projekt ma na celu zmniejszenie tego typu zagrożeń poprzez wprowadzenie dodatkowego oznakowania poziomego w kształcie litery „W” obok linii środkowej. Tego typu oznaczenia wskazują kierowcom jednośladów by trzymali się z dala od środka jezdni, co zapobiega pochylaniu się ich i podjeżdżaniu pod nadjeżdżające z przeciwka pojazdy. Od czasu wprowadzenia oznakowania na zakrętach zmniejszyła się o 80% liczba wypadków z udziałem rannych. Oznakowanie zakrętów jest dla motocyklistów intuicyjne i łatwe do naśladowania, nie wymaga dodatkowego szkolenia, może być stosowane w różnych warunkach drogowych i zostało powszechnie zaakceptowane przez kierowców. Projekt jest skuteczny i przyczynił się do znacznej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego motocyklistów w Austrii poprzez przeciwdziałanie konkretnym ryzykownym zachowaniom za pomocą ukierunkowanego rozwiązania.

Więcej informacji o projekcie: https://road-safety-charter.ec.europa.eu/content/special-road-markings-bends-0

Zwycięzca w kategorii Piesi i rowerzyści: Alternatywna strategia mobilności w Galicji (Axencia Galega de Infraestruturas, Spain) – za tworzenie dróg dla pieszych i rowerzystów łączących miasta.

Projekt polegał na stworzeniu bezpiecznych wydzielonych dróg dla pieszych i rowerzystów położonych wzdłuż dróg zamiejskich łączących małe miejscowości. Wcześniej dostęp do położonych tam ośrodków zdrowia, szkół, różnego typu usług dla mieszkańców możliwy był jedynie dla zmotoryzowanych. Odkąd Axencia Galega de Infraestruturas w Galicji/Hiszpania przyjęła jako priorytet bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów wybudowała 280,2 km bezpiecznych dróg dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. Od 2014 roku agencja zainwestowała na ten cel ponad 143,4 mln EURO. Na nowopowstałej infrastrukturze, gdzie oddzielony został ruchu pieszo-rowerowy od potoku pojazdów mechanicznych, nie dochodzi do wypadków z udziałem niechronionych użytkowników tych dróg, a liczba pieszych i rowerzystów korzystających z nowej infrastruktury znacznie wzrasta.

Więcej informacji o projekcie: https://road-safety-charter.ec.europa.eu/es/content/alternative-mobility-strategy-galicia

Zwycięzca konkursu w kategorii Technologia i innowacja – Sygnalizacja świetlna przyszłości (Center for Traffic Management Bavaria (Niemcy) – za inteligentne systemy do bezpiecznego i zoptymalizowanego testowania zarządzania ruchem i obsługi różnych użytkowników dróg.

Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w miastach jest wyzwaniem szczególnie w rejonie skrzyżowań. Problemy, związane z ich niewłaściwym zaprojektowaniem, nieodpowiednim oznakowaniem, brakiem optymalnej sygnalizacji świetlnej dla pieszych zwiększają zagrożenie niechronionych uczestników ruchu drogowego. Tym wyzwaniom zdaje się sprostać nowoczesna sygnalizacja świetlna wyposażona w zaawansowane inteligentne systemy, które usprawniają zarządzanie ruchem i zwiększają bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. System nowoczesnej sygnalizacji świetlnej, wdrożony przez Centrum Zarządzania Ruchem w Bawarii obejmuje ustalanie priorytetów dotyczących przejazdów pojazdów uprzywilejowanych, system ostrzegania przed kolizją, priorytetowy zielony przydział czasu dla pieszych i dla rowerzystów (innowacyjna technologia poprawiająca płynność i komfort jazdy rowerzystów poprzez specjalnie znaki o zalecanym stylu jazdy). Nowoczesny system sygnalizacji świetlnej jest szczególne dedykowany dla dużych grup, dzieci w wieku szkolnym, osób starszych i osób o szczególnych potrzebach, zapewniając bezpieczniejsze i skuteczniejsze interakcje między różnymi uczestnikami ruchu drogowego.

Więcej informacji o projekcie: https://road-safety-charter.ec.europa.eu/content/traffic-light-future

Zwycięzca konkursu Bezpieczeństwo w obszarach zabudowanych: Bologna City 30: Więcej bezpieczeństwa i przestrzeni dla ludzi (Commune di Bologna, Włochy) – za inicjatywę City 30 obejmującą: tworzenie stref niskich prędkości 30 km/h, inwestycje w strefy dostępności dla pieszych/ nowe drogi dla rowerów, organizację kampanii społecznych zmierzających do zmiany postaw, wzrost liczby patroli policyjnych

We Włoszech na ulicach miast dochodzi do 73% wszystkich wypadków w ruchu drogowym. Bolonia jest na trzecim miejscu wśród czternastu największych miast włoskich pod względem liczby ofiar śmiertelnych. W celu poprawy bezpieczeństwa wdrożono projekt pod nazwą Città 30 obejmujący cztery kierunki interwencji tj.: objęcie 70% powierzchni miasta strefą 30 km/h, przeznaczenie na inwestycje poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów 24 mln EURO (ścieżki/ trakty dla pieszych, drogi dla rowerów), uruchomienie społecznych kampanii informacyjnych i programu ambasadorskiego na rzecz zrównoważonej mobilności, zwiększenie liczby kontroli patroli policyjnych dla wzrostu świadomości społecznej i egzekwowania przepisów ruchu drogowego. Inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem – prawie 20 000 obywateli wzięło udział w ankiecie online, stronę internetową projektu odwiedziło 114 672 użytkowników. Wstępne wyniki są obiecujące: w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku miasto odnotowało 14,5% spadek liczby wypadków i 12,6% spadek liczby rannych w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Więcej informacji o projekcie: https://road-safety-charter.ec.europa.eu/it/content/bologna-city-30-more-safety-and-more-space-people

Więcej informacje o wydarzeniu na stronie Europejskiej Karty BRD: Our 2024 Excellence in Road Safety Award winners announced: driving towards safe European roads | European Road Safety Charter

Więcej informacji o Europejskiej Karcie BRD: Europejska Karta BRD – punkt kontaktowy – Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (obserwatoriumbrd.pl)

Skip to content