Aktualności

XV Międzynarodowa Konferencja GAMBIT – 30 lat polskiej polityki BRD

Trzy dekady działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce stały się motywem przewodnim XV edycji konferencji GAMBIT 2025, która odbyła się 22–23 maja na Politechnice Gdańskiej. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z kraju i zagranicy, w tym członków Grupy Wysokiego Szczebla UE oraz przedstawicieli Polskiego Obserwatorium BRD. W centrum uwagi znalazły się najnowsze badania, innowacyjne rozwiązania infrastrukturalne i cyfrowe, a także dobre praktyki z całej Europy.

Już po raz piętnasty Gdańsk stał się miejscem spotkania ekspertów i praktyków zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego. W dniach 22–23 maja 2025 roku na Politechnice Gdańskiej odbyła się Międzynarodowa Konferencja GAMBIT 2025, której tegoroczna edycja miała szczególny, jubileuszowy charakter. Minęło dokładnie trzydzieści lat od momentu, gdy połączone zespoły Politechniki Gdańskiej, Politechniki Krakowskiej i Instytutu Transportu Samochodowego opracowały pierwszy Zintegrowany Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce – GAMBIT.

Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji, nauki, przemysłu oraz instytucji europejskich i krajowych. W konferencji wzięli udział m.in. członkowie Grupy Wysokiego Szczebla UE ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, którzy odbyli swoje coroczne obrady właśnie na Politechnice Gdańskiej, na zaproszenie Sekretarza Krajowej Rady BRD i Rektora PG. Instytut Transportu Samochodowego reprezentowała duża grupa naukowców z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z dyrektorem ITS prof. Marcinem Ślęzakiem.

Program konferencji obejmował sześć sesji tematycznych oraz warsztaty eksperckie. W ramach powitania prof. Joanna Żukowska przypomniała historię działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, w tym cyklu międzynarodowych konferencji GAMBIT. Pierwszego dnia uczestnicy dyskutowali m.in. o bezpiecznej infrastrukturze drogowej i transportowej (sesja prowadzona przez prof. Stanisława Gacę i Antonio Avenoso z ETSC), a także o rozwiązaniach poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów (prowadzenie: prof. Kazimierz Jamroz i dr Julius Uhlmann). W tej sesji mgr inż. Anna Zielińska oraz dr Katarzyna Sicińska z ITS przedstawiły prezentację pt.: Hulajnogi elektryczne. Nowy środek transportu, nowe zagrożenie wypadkami? podsumowującą statystyki wypadków z udziałem osób poruszających się na hulajnogach elektrycznych oraz wyniki badań prowadzonych w tym zakresie. W kolejnej sesji poruszano tematykę transferu wiedzy i dobrych praktyk z zagranicy (prowadzenie: dr Joanna Wachnicka i dr Carmelo D’Agostino). Dr Dagmara Jankowska-Karpa wraz z mgr inż. Marią Dąbrowską-Loranc z ITS omówiły Światowe badania opinii społecznej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i mobilności ESRA3. Ostatnia sesja pierwszego dnia została poświęcona innowacyjnym metodom poprawy bezpieczeństwa, w tym przy wykorzystaniu systemów ITS i automatycznego nadzoru nad ruchem (prowadzenie: dr hab. Jacek Oskarbski i prof. Piotr Olszewski).

Drugiego dnia odbyła się wspólna sesja z Grupą Wysokiego Szczebla (prowadzona przez prof. Joannę Żukowską i dyr. Konrada Romika), a także debaty poświęcone zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury (z udziałem prof. Wojciecha Kustry i prof. Salvatore Cafiso z Uniwersytetu w Katanii). Konferencję zakończyły warsztaty dotyczące oceny ryzyka zagrożeń wypadkami na sieci dróg, prowadzone przez zespół z Politechniki Gdańskiej.

Wydarzeniu towarzyszyło wręczenie nagród w Konkursie im. prof. Ryszarda Krystka na najlepsze prace dyplomowe z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Konkurs ma na celu promowanie wartościowych prac dyplomowych i naukowych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz upamiętnienie dorobku prof. Ryszarda Krystka. Prace oceniane są pod kątem wartości merytorycznej, innowacyjności oraz potencjału wdrożeniowego. Laureatami tegorocznej edycji konkursu zostali:

  • Bartosz Nowak z Politechniki Gdańskiej – nagrodzony za pracę inżynierską pt. Analiza bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych na linii kolejowej nr 213 Reda–Hel.
  • Paweł Dąbkowski z Politechniki Warszawskiej – uhonorowany za pracę doktorską pt. Bezpieczeństwo ruchu na przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej.

 

Wyróżnienia otrzymali:

  • Łukasz Jeliński (Politechnika Gdańska) – za pracę doktorską dotyczącą uszkodzeń barier ochronnych.
  • Dawid Bruski (Politechnika Gdańska) – za publikację naukową na temat optymalizacji barier linowych w testach zderzeniowych z SUV-em.

Organizatorami konferencji byli: Politechnika Gdańska, Polski Kongres Drogowy oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej. GAMBIT 2025 odbywał się pod patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury i Komisji Europejskiej.

Fot. Agnieszka Matras-Wolińska / źródło:  https://wilis.pg.edu.pl/aktualnosci/2025-05/gambit-2025-trzy-dekady-dzialan-na-rzecz-bezpieczenstwa-ruchu-drogowego

Przejdź do treści