29 września 2023 roku w Hotelu Polonia Palace w Warszawie zorganizowano Konferencję Polskich Sygnatariuszy Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Organizatorami wydarzenia byli: Instytut Transportu Samochodowego, przy wsparciu Ricardo (Wielka Brytania) i Instytutu VIAS (Belgia).
W imieniu gospodarzy, gości przywitał prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. Profesor Ślęzak zwrócił uwagę na rolę Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, tj. zachęcanie, wspieranie i rozszerzanie tej społeczności, która ma na celu redukcję liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych o 50% w tej dekadzie.
– Aby zobrazować, o jakim celu mówimy, to warto podkreślić, że każdego roku na europejskich drogach, na skutek wypadków drogowych, życie traci ok. 20 tysięcy osób. Oczywiście planem docelowym Europejskiej Karty BRD jest całkowita eliminacja ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach Unii Europejskiej do 2050 roku i – co ważne – jesteśmy na dobrej drodze, aby zrealizować ten plan, ponieważ w Polsce w latach 2012-2022 liczba ofiar śmiertelnych spadła o 47%. To właśnie za te znaczące osiągnięcia i efektywne działania w poprawie brd Polska, jako najlepsza w Europie, została nagrodzona w czerwcu tego roku przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu Nagrodą PIN 2023 – powiedział prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.
Głównym tematem konferencji był przegląd projektów i inicjatyw ukierunkowanych na ograniczanie zagrożeń i minimalizowanie skutków wypadków drogowych realizowanych przez Polskich Sygnatariuszy Karty BRD. Program konferencji zawierał także prezentację planów Komisji Europejskiej, dotyczących działań w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, osiągnięć i zamierzeń koordynatorów Europejskiej Karty BRD, a także wystąpienie Dyrekcji Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu i Sekretarza Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
W programie pierwszej sesji znalazły się:
- Wystąpienie przedstawiciela Komisji Europejskiej DG MOVE – Sarolta Csajbok, Specjalista ds. polityki KE
- „Działania i plany Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” – Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- “The role of the ETSC in the implementation of road safety activities in Europe” (“Rola ETSC we wdrażaniu inicjatyw bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie”) – Antonio Avenoso, Dyrektor Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (European Transport Safety Council)
- „Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – założenia i realizacja” –
dr Dagmara Jankowska-Karpa, Instytut Transportu Samochodowego - „Engaging citizens to reach Vision Zero: lessons learned from the European Road Safety Charter” („Angażowanie obywateli w osiągnięcie Wizji Zero: wnioski z realizacji Europejskiej Karty BRD”) – Sophie Vanhove, Koordynator Europejskiej Karty BRD (European Road Safety Charter Team), Instytut VIAS z Belgii
- Prezentacja finalistów Konkursu „Doskonałość w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego” Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ERSC 2023:
- „Bezpieczeństwo pieszych – wspólna odpowiedzialność” – Katarzyna Dobrzańska-Junco, Małopolska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- „W drodze do bezpiecznej i zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdańsku” – Agata Lewandowska, Urząd Miejski w Gdańsku
W drugiej sesji znalazły się prezentacje wybranych polskich programów prewencyjnych realizowanych przez Sygnatariuszy Europejskiej Karty BRD:
- „Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jako ogólnodostępne narzędzie do analiz zagrożeń na drogach” – Anna Zielińska, Instytut Transportu Samochodowego
- „Kampania społeczna – Bezpieczna Autostrada, jako przykład długofalowych działań na rzecz poprawy brd” – Tadeusz Zagajewski, Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- „Karta rowerowa dla Mazowsza. Pruszków” – Adam Sobieraj, Fundacja Drogi Mazowsza
- „Ocena wpływu obiektu w otoczeniu drogi na zachowanie uczestników ruchu” – Marek Różycki, MDRK Trusted Adviser Group Sp. z o. o.
- „Jadę bezpiecznym autem” – Andrzej Baranowski, Zespół Szkół Samochodowych
i Licealnych nr 1 w Warszawie - „Stan zdrowia kierowców jako możliwa przyczyna wypadków drogowych” – Akcja badania kierowców na koncesyjnej A2 Świecko-Konin – Włodzimierz Matczak, Autostrada Eksploatacja S.A., Poznań
- „Działania realizowane przez Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” – Wojciech Pasieczny, Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- „Bezpieczeństwo kierowców 50+ w działaniach Partnerstwa dla Bezpieczeństwa drogowego” – Dorota Olszewska, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego
- „Lubelski przedszkolak wie, jak na drodze zachować się” – Teresa Kachniarz, Przedszkole nr 50 w Lublinie
- „Autosobriety – ruszaj bez promili”. Program szkolenia kierowców. Zapobieganie prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu – Artur Zieliński, Zastępca Prezydenta Płocka, Cifal Płock
- „Wybrane przykłady dobrych praktyk w obszarze bezpieczeństwa flotowego
z perspektywy doświadczeń przewoźnika drogowego” – Stanisław Wodyński, PKS w Ostrowcu Św. S.A.
Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ERSC to największa platforma społeczeństwa obywatelskiego, działająca od 2004 r. na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jest to inicjatywa prowadzona przez Komisję Europejską i odgrywa istotną rolę w ogólnoeuropejskich dążeniach do tego, aby nasze drogi były bezpieczniejsze. To wspólnota, która zrzesza obecnie 4 000 instytucji i organizacji z całej Europy, w tym 121 z Polski, dążących do poprawy standardów bezpieczeństwa i kultury na drogach poprzez rzeczywiste zaangażowanie i podejmowanie konkretnych działań. Członkowie tej społeczności reprezentują organizacje, przedsiębiorstwa i instytucje wdrażające inicjatywy adresowane do swoich członków, pracowników i reszty społeczeństwa obywatelskiego.
Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ma na celu promowanie zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Europie. Jej misja opiera się na podstawowych zasadach działania społeczeństwa: konieczności połączenia wysiłków zainteresowanych stron i społeczeństwa obywatelskiego w celu przejęcia wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach w swojej okolicy, regionie, kraju.
Instytut Transportu Samochodowego jest sygnatariuszem Karty od 2009 r., a od 2021 r. pełni rolę Krajowego Punktu Kontaktowego dla Sygnatariuszy Europejskiej Karty BRD (z ramienia Komisji Europejskiej) w Polsce.
Warto wspomnieć, że wspólnota Karty BRD co roku honoruje swoich członków za najlepsze pomysły oraz wdrożenia rozwiązań z obszaru brd. W tegorocznej edycji konkursu Excellence in Road Safety 2023 nominowanych zostało 15 instytucji, w tym dwie z Polski – Małopolska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego za program „Bezpieczeństwo pieszych – wspólna odpowiedzialność” oraz Gmina Gdańsk za „Gdański program uspokajania ruchu drogą do zrównoważonej mobilności miejskiej”.