Prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu, narkotyków, lekarstw DRUID.
Driving under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines DRUID.
ŹRÓDŁO FINANSOWANIA:
6 Program Ramowy UE
STRONA PROJEKTU:
https://www.bast.de/EN/Traffic_Safety/Subjects/Druid/Dissemination/downloads_and_links/Final_Report.html?nn=2703294
CEL PROJEKTU:
Alkohol, narkotyki i lekarstwa – badanie skali zjawiska w całej Europie i stworzenie rekomendacji dla Komisji Europejskiej z zakresu polityki unijnej wobec zagrożeń jakie niosą ze sobą te środki w ruchu drogowym.
OKRES REALIZACJI PROJEKTU:
Lata 2006-2011.
PARTNERZY PROJEKTU:
Liderem projektu był niemiecki Federalny Instytut Badań Autostrad (Bundesanstalt für Straßenwesen, BASt). Pozostałych 36 członków wchodzących w skład konsorcjum realizującego projekt to:
OPIS PROJEKTU:
Przedmiotem projektu była ocena zjawiska prowadzenia pojazdów w ruchu drogowym po spożyciu alkoholu, narkotyków i leków, porównanie sytuacji w krajach członkowskich i przygotowanie merytorycznych podstaw do opracowania wspólnej polityki UE w tym zakresie. W programie wzięło udział 37 instytucji z 19 krajów europejskich. W programie zrealizowano m.in. dwuletnie badania epidemiologiczne na drogach również Polski. Ich celem było określenie skali rozpowszechnienia substancji psychoaktywnych w populacji kierowców. We wszystkich krajach badania prowadzone były w jednolity sposób, stąd możliwe jest porównywanie uzyskanych wyników.
ITS uczestniczył w pracach kilku grup roboczych (m.in. w ocenie programów reedukacyjnych dla kierowców zatrzymanych za prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu i skazanych na karę więzienia, w analizie przepisów prawnych dotyczących prowadzenia pojazdów po alkoholu, narkotykach i niektórych lekach, w praktycznej ocenie urządzeń stosowanych przez policję drogową podczas kontroli drogowej). Instytut uczestniczył także w badaniach programów reedukacyjnych przeznaczonych dla kierowców, którzy zostali zatrzymani po spożyciu alkoholu i/lub innych substancji psychoaktywnych, a także w przeglądzie rozwiązań prawnych funkcjonujących w Europie w tym obszarze.
Rezultaty badań epidemiologicznych prowadzone w trakcie realizacji projektu stanowią punkt odniesienia przy formułowaniu liczbowo określonych progów stężeń różnych substancji, po przekroczeniu których w świetle prawa kierowca jest uznawany za niezdolnego do prowadzenia pojazdów. W projekcie zaproponowano wiele rekomendacji dotyczących sposobu tworzenia tych przepisów.
Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
ul. Jagiellońska 80
03-301 Warszawa
tel.: 22 43-85-245
© Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS 2024
Instytut Transportu Samochodowego
ul. Jagiellońska 80
03-301 Warszawa
tel.: 22 43-85-400