O nas

Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (POBR) powstało w 2013 r. w Instytucie Transportu Samochodowego dzięki funduszom europejskim z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zajmuje się zbieraniem, gromadzeniem, analizowaniem i upowszechnianiem danych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dane te służą m. in. do oceny skuteczności podejmowanych działań, kreowania polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego i podnoszenia świadomości społeczeństwa w obszarze zagrożeń w ruchu drogowym.

Cel i zakres działania POBR.
Głównym celem Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego POBR jest przyczynienie się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce. POBR dostarcza dane o zagrożeniach na polskich drogach i rozpowszechnia wiedzę na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nadrzędnym celem Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego POBR jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych w Polsce. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest dostarczanie danych o zagrożeniach na polskich drogach i rozpowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Rzetelna baza danych o zdarzeniach drogowych jest podstawą do identyfikacji głównych problemów brd, punktem wyjścia dla planowania działań prewencyjnych i źródłem informacji w procesie oceny wdrożonych przedsięwzięć. Od zakresu oraz jakości zbieranych danych i ich analiz w dużej mierze zależy trafność podejmowanych decyzji, a tym samym poprawa stanu bezpieczeństwa na drogach.
Wykorzystując zalecenia Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005-2007-2013 oraz założenia europejskiego projektu SafetyNet i projektu DaCoTA, Instytut Transportu Samochodowego utworzył Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego POBR. Zadanie to zostało zrealizowane w latach 2010-2014 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
System informatyczny POBR składa się z dwóch części: hurtowni danych (HD) i portalu informacyjnego www.obserwatoriumbrd.pl.
Do podstawowych zadań POBR należy:
- rozpowszechnianie wiedzy na temat najlepszych praktyk (procedury zbierania danych, analizy, podejmowane działania, ocena uzyskanych efektów),
- udostępnianie danych i informacji przedstawicielom władzy różnych szczebli oraz specjalistom i społeczeństwu,
- zbieranie danych (nadzór i weryfikacja),
- opracowywanie analiz i badań oraz ich publikacja na portalu,
- ocena programów i wdrożonych działań,
- współpraca z Wojewódzkimi Obserwatoriami BRD, WORD-ami i innymi instytucjami krajowymi,
- współpraca z europejską bazą danych (CARE) i Komisją Europejską DG MOVE.
Dane i informacje zgromadzone w POBR są przeznaczone dla:
- przedstawicieli władz państwowych i samorządowych,
- zarządców dróg wszystkich szczebli,
- specjalistów z różnych dziedzin – projektantów, psychologów, nauczycieli, prawników, policjantów, studentów itp.,
- mediów, obywateli/przedstawicieli społeczności lokalnych,
- instytucji międzynarodowych: IRTAD, ETSC, Mobility & Transport – Road Safety.
Zasady udostępniania danych:
- Z zasobów Mapy można korzystać w celach niekomercyjnych, a w celach komercyjnych po uzyskaniu zgody Administratora POBR (dalej: Administrator). W celu uzyskania ww. zgody należy do Administratora złożyć wniosek zawierający informacje przez kogo, i w jakim celu, dane będą wykorzystywane. Wniosek należy złożyć poprzez formularz kontaktowy: Kontakt z POBR.
- Dane zawarte na Mapie mogą być wykorzystywane tylko w celu analiz stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mapa prezentowana w serwisie POBR ma charakter wyłącznie poglądowy i nie może być traktowana jako dokument oficjalny. Nie może też być podstawą jakichkolwiek czynności administracyjnych czy urzędowych. Instytut Transportu Samochodowego nie ponosi odpowiedzialności za analizy i wnioski opracowane na podstawie danych prezentowanych na portalu obserwatoriumbrd.pl
- Poza danymi dostępnymi na Mapie POBR istnieje możliwość odpłatnego uzyskania wybranych danych zgromadzonych przez Administratora w Hurtowni Danych POBR. Zamówienie należy złożyć poprzez wypełnienie i przesłanie Formularza zapytania o dane. Po analizie zakresu pracy określonej w ww. formularzu zostanie ustalony indywidualnie rodzaj i zakres danych, forma przekazania, termin i koszt ich przygotowania. Koszt przygotowania danych zależy od stopnia skomplikowania i złożoności zamówienia. Warunki realizacji zamówienia przekazywane są zamawiającemu przez Administratora do akceptacji. W przypadku zaakceptowania przez zamawiającego warunków realizacji zamówienia i wpłacie należności na konto ITS, zamówienie zostaje przekazane do realizacji.
- Formularz, o którym mowa w pkt. 3 musi zawierać określenie celów, do których niezbędne jest wykorzystanie danych z Hurtowni Danych POBR.
- Osoba / Użytkownik danych POBR zobowiązuje się, że wszelkie dane, zestawienia pochodzące ze strony POBR, z Mapy lub z Hurtowni Danych POBR (na podstawie indywidualnego zamówienia), będzie udostępniać z podaniem źródła pochodzenia: Instytut Transportu Samochodowego – Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego obserwatoriumbrd.pl
- Użytkownik danych POBR pochodzących z Hurtowni Danych zobowiązuje się do wykorzystania uzyskanych danych wyłącznie do realizacji zadań wynikających z celów określonych w formularzu oraz do nieprzekazywania ich osobom trzecim. Przy publikacji analiz, artykułów, prac dyplomowych, raportów itp. Wnioskodawca ma obowiązek udostępnić Administratorowi POBR w celu informacyjnym link do oficjalnego miejsca publikacji (lub kopię ostatecznej wersji publikacji w formacie pdf), w której dane POBR zostaną wykorzystane.